تشخیص پوسیدگی

 پوسیدگی دندان ها و تشخیص درست آن نیاز به دانش و تبحر خاصی دارد و بی شک دندانپزشکان با توجه به تجربه و مهارت های که بدست آورده اند می توانند درجات مختلف پوسیدگی را تشخیص بدهند . هر چند استاندارد های برتر در تشخیص پوسیدگی دندان ها در حال حرکت به ابزارهای غیر اشعه زا مثل ویستاکم میباشد ، ولی رادیوگرافی همچنان هم شایع ترین شیوه تشخیص پوسیدگی است .و رادیوگرافی بایت وینگ در اینجا استاندارد تشخیصی میباشد. لازم به ذکر است که پوسیدگی های کوچک بویزه در ناحیه دندانهای پرمولر در تصاویر پانورامیک ممکنست مشاهده نشوند . دندانهای پرمولر در تصاویر پانورامیک بسته به فرم قوس دندانی ، کم وبیش دارای اورلپ میباشند. 

تشخیص پوسیدگی دندان ها

یکی از سوالات و در خواست های شایعی که در این سایت به آن پاسخ می دهیم در رابطه با ذهن کنجکاو عزیزانی است که عکس های دندان هایشان را جلوی نور میگیرند و اول از خودشان و سپس از ما می پرسند که کجای این دندان پوسیده بود که ترمیم شد و یا به عصب رسید ؟

پوسیدگی بین دندانی

بسیاری از پوسیدگی ها در نواحی بین دندانی رخ می دهد و از دید مراجعین پنهان می ماند . در بسیاری از موارد این پوسیدگی ها به حدی گسترش پیدا کرده که بعد از برداشتن بافت آسیب دیده دندان ، بافت باقی مانده بسیار کم میشه و علاوه بر نیاز به درمان ریشه ، نیاز به درمان های پیشرفته تری برای بازسازی تاج خواهیم داشت .

نمونه رادیوگرافی دندان و علایم پوسیدگی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

قسمت پوسیده دندان

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پرکردگی قدیمی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پالپ دندان

ذکر این نکته ضروری است که تشخیص پوسیدگی دندان ها با استفاده از رادیو گرافی برترین روش تشخیصی نمی باشد . البته استفاده از لیزر مدتی بعنوان استاندارد طلایی تشخیص پوسیدگی مطرح شد ولی در حال حاضر دستگاه ویستا کم برترین استاندارد تشخیص در پوسیدگی را دارد .